­­ ­

LA's hållbarhetsarbete är ständigt pågående

Den största miljöbelastning kommer från de varor vi köper in och säljer, ca 95% av vårt sortiment kan vi idag visa klimatdata för. Vårt första mål är tydligt: att halvera vårt klimatavtryck för samtliga scope 2030.

VD'n har ordet

Vi är en del av byggbranschen som idag står för mer än en femtedel av Sveriges klimatavtryck.

Samtidigt har vi en affärsidé som på många sätt bidrar på ett positivt sätt. Ett exempel är den betydande roll vi spelar som leverantör till de företag i Sverige som renoverar fönster. På så sätt bidrar vi på ett tydligt sätt till minskad resursförbrukning, energibesparing och ett bevarat kulturvärde hos många av de fastigheter som finns runt om i landet.

Vd citat


Vår hållbarhetsresa är en pågående process där vi både är ambitiösa och ödmjuka. I denna första rapportpresenterar vi klimatdata för 2023 och 2024 där resultatet visar det vi ska göra, att minska vårt avtryck år från år.
Vårt första mål är tydligt: att halvera vårt klimatavtryck för samtliga scope till 2030. En stor utmaning, men vi är fast beslutna att ta ansvar och då spelar alla framsteg, små som stora, en viktig roll.
Denna rapport är ett steg på vägen, och vi ser fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans med kunder, leverantörer och andra som delar vårt engagemang för en hållbar framtid. Se nedladdningsbar pdf här!

honung

 

Klimatavtryck per produkt

Du hittar nu enkelt klimatdata direkt på produkten när du är inne på vår hemsida. Strax under informationen om pris och knappen "lägg i kundvagn" finns det en blå fot som leder dig till information som visar klimatdata per produkt.

Foten

Klimatdataprodukt

Informationen har vi fått fram genom i första hand en EPD om det finns tillgängligt, i andra hand data från en miljödatabas, i tredje hand från Boverkets databas eller annan data från tillverkaren.

 

Redovisning av klimatavtryck för dina inköp

Behöver du en rapport för det klimatavtryck som är kopplat till dina inköp hos oss? 
På begäran kan vi lämna uppgifter för den tidsperiod som du önskar.

 

Bedömningar av kemprodukter

Sverige har flera olika system för miljöbedömning av byggprodukter, Byggvarubedömningen, Sunda Hus, Basta och Svanen där vi som förstahandsval använder Byggvarubedömningen. Vår ambition är att alla varor som kräver bedömning har bästa möjliga betyg där, men efter kundkrav är vi även öppna för bedömningar i de andra systemen. Du hittar information om våra produkters betyg i respektive system eller på vår hemsida. Vår ambition när vi uppdaterar eller utvecklar vårt sortiment är att välja de produkter som i kombination med kundkrav och tekniska krav ger lägsta möjliga klimat- och miljöpåverkan.

 

Socialt ansvar och god affärsetik

Socialt ansvar och god affärsetik är självklara delar för oss och för vår ägare Herencos långsiktiga strategi.
I Herencos Gröna påse tar vi en självklar del i respekten för mänskliga rättigheter, en säker och utvecklande arbetsmiljö och ett tydligt samhällsengagemang.
Ett exempel är lokal sponsring av initiativ som delar våra värderingar. Vårt förhållningssätt finns beskrivet i vår Code of conduct som undertecknats av huvudparten av våra leverantörer.

Vår code of conduct sammanfattar de förhållningssätt vi som företag önskar ha gentemot samhälle, kunder och samarbetspartners och det gäller även våra leverantörer.
Du hittar den här: Code of conduct

handslag

 

Vårt klimatavtryck Scope 1 & 2

Scope 1 och 2 är direkta utsläpp från ägda eller kontrollerade verksamheter samt indirekta utsläpp från användning av t ex köpt elektricitet, värme och kyla.

Persontransporter
Företaget förfogar i nuläget över sex tjänstebilar. Under 2023 byttes en av dem ut till en hybridbil och två till bil med ren el-drift. Under 2024 har vi bytt ännu en tjänstebil från diesel till eldrift.


Produkter och avfall
När det gäller papper, wellpapp, metall, elektronik och brännbart avfall jobbar vi med förbättringsåtgärder för att så mycket som möjligt ska lämnas till återvinning. Vi har focus på att i möjligaste mån välja produkter med så låg miljöpåverkan som möjligt. Vår ambition är att aktivt anpassa sortimentet då miljövänligare alternativ till våra nuvarande produkter finns tillgängliga.
Företaget är anslutet till FTI Förpacknings och Tidningsinsamlingen.


Elektricitet och uppvärmning
Vi köper 100% förnybar el som minskar vårt avtryck jämfört med elektricitet som ej är miljömärkt.

 

Vårt klimatavtryck Scope 3

Vår största miljöbelastning kommer från de varor och tjänster vi köper in och säljer vidare. I nuläget kan vi presentera ungefärlig klimatdata per produkt för ca 95% av vårt sortiment.

Siffrorna baseras på EPD:er från tillverkare eller emissionsdata per material från olika miljödatabaser.

Vårt klimatavtryck under 2023 motsvarade ca 20,9 ton koldioxid ekv. per miljon, vilket minskade till 18,9 ton under 2024. Det motsvarar en minskning på ca 9,5%.

Scope 3


Våra framsteg 2023-2024

Framsteg23-24

 

Kontakta mig

Fredrik Tålhagen

Marknadschef