Frågor och svar

Här har vi samlat några frågor och svar som vi hoppas kan hjälpa dig på vägen till rätt produkt för ditt ändamål!

Här finns svaren på de frågor vi oftast får från våra kunder. Hittar du inte det du söker här kan vi tipsa om länken längst ner på sidan för Bläddra i katalog där du kan bläddra i vår produktkatalog. Det kan upplevas lättare att få en överblick i katalogen och den är även fylld med teknisk information.

Längst bak i katalogen har vi samlat en del tips- och tricks-information.

Den informationen finns samlat under instruktioner som ni hittar länk till längst ner på hemsidan.Här finns även en länk till våra instruktionsfilmer.

Om du har frågor du inte finner svar på är du alltid välkommen att ringa oss på 0392-36010 så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig.

Frågor om tätning

Hur tätar man fönster och dörrar? Välj rätt tätlist.

Hur tätar man fönster, och hur stor ska tätningslisten vara? Vad är rätt tätningslist? Hur tätar man en dörr? Frågorna är många och det finns en mängd olika tätningsprofiler på marknaden, många av dem går inte att få tag på längre.

Men för att täta en dörr eller fönster fungerar det nästan alltid med en standardprofil. Du behöver dock veta om det är en list för limning eller spår du har. Våra spårlister passar i ett 3 mm sågspår.

Om du inte vet hur stor din tätlist ska vara eller om det är svårt att mäta den gamla, mät den största glipan mellan båge och karm med häftmassa eller liknande genom att sätta den i glipan och stänga och sedan mäta massans höjd. 

Om glipan är "ojämn" runt dörren så är det bra att använda en silikonlist då den är flexibel. Har listen 8 mm i diameter så rekommenderar vi den för glipor som varierar mellan 1,5-7 mm då den kan klämmas ihop.

Här hittar du vårt sortiment av konsumentförpackade tätningslister:

https://www.leifarvidsson.se/tatningslist/tatningslist-konsumentpack-8m

 

Är din ytterdörr krokig? I så fall kan det vara svårt att täta den med vanlig tätningslist och dörren kan bli svår att stänga. Men vi har lösningen som du hittar här:
https://www.leifarvidsson.se/tatningslist/dorr-och-porttatning/dorr-och-troskeltatlist

 

Det kan också vara så att din dörr inte tätar eller att den släpper in ljud trots att du har en bra tätlist, detta kan bero på att dörrkonstruktionen i sig inte är ljuddämpande, eller att dörren inte är korrekt monterad/justerad. Viktigt är även att akustikfog/drevning mellan karm och vägg är korrekt utfört.

Frågor om ventilation

Hur får man bort kondens på fönster?

Varför blir det kondens på mina fönster? Hur får man bort kondensen? Är det farligt med kondens på fönster? Frågorna är många och vi hoppas att du hittar svar nedan.

Kondens på fönster - vanliga orsaker och åtgärder:

Kondens på fönster kan ha många olika orsaker. Här beskriver vi de vanligaste samt förslag på åtgärder. Välkommen att ringa oss om du har fler frågor!

Kondens på fönstrets insida

  1. Dålig ventilation – när luftombytet är för litet kan inomhusluften inte ”bära” all fukt som finns i rummet. Fukten kondenserar då på den kallaste ytan, vilket vanligtvis är fönstrets insida.

Åtgärd: Öka ventilationen genom att se över befintlig tilluft och frånluft . Sätt ev. in fler ventiler. Kom ihåg att det inte hjälper med fler ventiler om frånluften är otillräcklig. Vädra gärna!
Ett enkelt och billigt sätt att öka frånluften i ett självdragshus är att montera en badrumsfläkt, som gärna kan gå på konstant lågfart.

2. Dålig luftcirkulation
vid fönstret gör att fukt i rummet inte transporteras bort från glasets kalla yta vilket medför kondens.

Åtgärd: Se till att luften vid fönstret tillåts cirkulera fritt. Finns det en fönsterbänk som gör att den varma luftströmmen från radiatorn inte når glaset? Se till att det finns en springa mellan fönsterbänk och vägg. Finns det stora gardiner och mycket krukväxter? Se till att luften får större möjligheter att cirkulera fritt. På morgonen kan det vara vanligt med kondens på grund av persienner eller rullgardiner.

  1. För låg inomhustemperatur ger kall luft som inte kan bära lika mycket fukt som varm luft. Om inomhustemperaturen är för låg ökar alltså risken för kondens.

Åtgärd: Höj inomhustemperaturen.

 

Kondens på yttre glasets insida på kopplat fönster

  1. Felplacerad eller dålig tätningslist kan ge kondens på det yttre glasets insida om ventilationen inte fungerar. Detta är särskilt vanligt på övervåningen i självdragshus där övertryck kan uppstå istället för det undertryck som eftersträvas inomhus. Detta medför att varm inomhusluft som kan ”bära” mycket fukt kan läcka ut mellan glasen där fukten kondenserar på den kallaste ytan, dvs det yttre glasets insida.

Åtgärd: Byt tätningslist och se till att den är rätt placerad mellan karm och båge. Se gärna vår instruktionsfilm!

 

  1. Dålig cirkulation mellan bågarna.

Åtgärd: Se till att mellanrummet mellan bågarna är så stort att luften kan cirkulera.

 

  1. För litet mellanrum mellan karm och ytterbåge .

Åtgärd: Hyvla/slipa bågarna så att mellanrummet blir större och luften kan cirkulera mellan bågarna.

 

Kondens på utsidan av ett modernt fönster med isolerglasruta

På nya välisolerade isolerglasfönster kan kondens förekomma på det yttersta glaset. Detta märks främst på morgonen och är vanligare på fönster mot norr. Fönstret har ett lågt U-värde och släpper därför inte igenom så mycket värme vilket medför att glasytan blir så kall att luftens fuktighet kondenserar. Problemet är mest estetiskt men är också ett bevis för att fönstret har bättre värmeisoleringsförmåga än ett gammalt kopplat fönster.

Produktfrågor

Kan jag måla på LAseal Fönsterkitt?

Kan man måla på LAseal fönsterkitt? Vilken färg kan man måla med på kittet? När kan man måla på kittet? Vi har samlat lite information om målning på vårt egenutvecklade kitt LAseal nedan.

Målning på LAseal

LAseal fönsterkitt behöver inte övermålas av tekniska skäl, men, vi rekommenderar ändå målning då
det ger ett enhetligare utseende.


Målat kitt är dessutom mer smutsavvisande och lättare att rengöra. Välj en kulör som ligger så nära
fönsterfärgens kulör som möjligt för bästa täckförmåga. Mångårig erfarenhet och flera tester visar att både lösningsmedelsbaserade och vattenspädbara grundfärger för fönstermålning normalt har mycket god vidhäftning på LAseal.

Övermålning kan ske i princip direkt efter läggning även om de flesta väljer att måla dagen efter då kittet
har härdat. Du kan också måla betydligt senare om så önskas. Vi har testat flera av de ledande färgfabrikaten på marknaden. Även flera olika fabrikat och kulörer av linoljefärg har provats enligt tillverkarens anvisningar med utmärkt resultat.

Notera att linoljefärg kan få en mattare yta på kittet än den får på själva fönsterbågen. Detta kan upplevas
tydligare vid mörka kulörer men påverkar ej färgens vidhäftning. På vissa fönster kan det efter en
tid uppstå sprickor i färgskiktet på kittet. Detta är inget fel utan visar bara att kittet genom sin elasticitet
klarat att ta upp de rörelser som uppstår av väder och vind. Sprickorna beror på att färgen inte är lika elastisk.

 

Har du specifika frågor rekommenderar vi dig att ringa oss på 0392-36010.

Frågor om leveranser, returer osv

Leverans och betalningsinformation

Vi strävar efter bästa möjliga service och vill att du som kund ska vara helt nöjd! Om du trots allt är missnöjd med någon av våra varor, brist på information, din kontakt med oss eller något annat så ber vi dig kontakta oss så gör vi vårt bästa för att rätta till problemet. Vi svarar i telefon (0392-36010) under kontorstid och du är välkommen att besöka oss i Mullsjö (lager och kontor) eller Kista där du hittar vår yrkesbutik. Du kan maila ditt ärende till info@leifarvidsson.se. Vi är anslutna till "Trygg e-handel".

Priser

Du kan själv välja att visa priserna i shoppen inklusive eller exklusive svensk moms. Om du har ett prisavtal visas dina nettopriser när du är inloggad. Vi reserverar oss för prisjusteringar på grund av leverantörer, valutaförändringar eller andra faktorer som vi ej kan påverka. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel och förbehåller oss rätten till ändring av priser utan föregående avisering.

Fraktkostnad

På alla order i webbshoppen tillkommer en fraktkostnad om minst 89:- plus moms*, om du inte har ett avtal som berättigar till fraktfritt eller önskar mottagarfrakt. OBS! Gods längre än 1,5m kan endast skickas till företag då Postens och DHL:s utlämningsställen inte tar emot längre gods. Inloggad privatperson får info om en viss produkt ej går att beställa pga dessa villkor.

* På skrymmande varor eller varor som är längre än 1,5 meter tillkommer ett frakttillägg beroende på vikt och längd. Om du bor i annat land än Sverige ber vi dig kontakta oss per telefon eller mail. Leveranser till privatperson sker med paket som kan hämtas på Postens utlämningsställe eller DHL Servicepoint. Vår e-handel erbjuder även budleverans till företag till fastpris inom vissa postnummerintervall i Stockholmsområdet. För leverans utomlands, önskemål om expressfrakt eller direktbud, vänligen ring in din beställning.

Betalning:

Både företag och privatpersoner kan enkelt betala med VISA eller Mastercard. Vår webbshop garanterar dig säker kortbetalning.  

Faktura:

Företagskunder kan välja att handla mot faktura. Vi genomför automatisk kreditprövning. Om din kreditprövning ej är godkänd ombeds du betala med kort. Privatkund som är kreditgodkänd kan välja DIBS faktura.

Leveranstid:

Vi strävar efter kortast möjliga leveranstid och beställningar som inkommer innan klockan 13.00 helgfri vardag skickas normalt samma dag, men senast nästkommande helgfria vardag. Undantag kan dock förekomma. Restnoterade varor skickas utan fraktkostnad (gäller ej vid mottagarfrakt) så snart dessa kommer in på lager. Med restorder menas order som levereras delvis. Den del som ej finns på lager levereras utan fraktkostnad och du betalar ordinarie frakt för den första delleveransen. Om du själv väljer att beställa vara som är slut på lager (visas i shoppen) debiteras alltså fraktkostnad vid leverans. Order som betalas med kort eller DIBS faktura restnoteras ej (alla varor skickas samtidigt) och därför kan din beställning dröja om någon vara är tillfälligt slut. Vid leveranstider längre än en vecka kontaktar vi dig för att kunna erbjuda bästa service.

Garantier:

Vi strävar efter en snabb och generös hantering av eventuella reklamationer. Ring oss om du av någon anledning inte är nöjd med produkt eller service så lovar vi att göra vårt bästa för att rätta till felet på ett snabbt och smidigt sätt! Vi lämnar 1 års garanti på de flesta varor. På Festool elverktyg lämnas 3 års garanti. Garantin omfattar materialfel eller fel i tillverkningen. För alla garantiärenden, kontakta oss för bekräftelse innan returnering. Till varan måste kopia på originalkvitto bifogas. Leif Arvidsson AB avgör efter egen bedömning om garantin ska godkännas och om varan ska repareras eller bytas. Aktuella reparationer och byten görs utan kostnad för kunden. Vi står för returfrakt efter garantiåtgärd. Garantin gäller ej för skador uppkomna vid felaktig eller vårdslös användning, olyckor, eller reparationer som ej gjorts av respektive varumärkes godkända serviceverkstad. Följdfel ersättes ej. Uppenbara slitdelar, t ex slipplattor till elverktyg räknas ej som reklamation.

Returer:

Du har som konsument rätt att ångra ditt köp och du har 14 dagars ångersfrist som börjar löpa dagen efter konsumenten tagit emot varan.
Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller en helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag.
Du kan kontakta oss på valfritt sätt för att ångra ditt köp. Därefter har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan till oss.
Returadressen hittar du längst ner på denna sida. Returkostnaden varierar beroende på produktens vikt och format, ca 100-500 kronor.
Mer info kan du få på ditt utlämningsställe.
Om du ångrar ditt köp har du också möjlighet att använda denna ångerblankett.

Om du ångrar ditt köp står du för returkostnaden. Om produkten är felaktig och behöver reklameras står vi även för returfrakten.

Du har full returrätt och 14 dagars öppet köp. Byten och återköp måste ske inom 14 dagar från leverans och måste bekräftas av Leif Arvidsson AB innan returnering genom att kontakta oss enligt ovan instruktioner. Du står själv för kostnaden för returfrakten.

Om du vill reklamera en vara har du rätt att göra det om felet var ursprungligt och fanns när du tog emot varan.
Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Du har rätt att reklamera om det är mindre än tre år sedan du köpte varan.
Reklamationen ska ske inom skälig tid efter att du upptäckt eller borde ha upptäckt felet.
Adress för reklamation hittar du längst ner på denna sida.
Kontakta oss per brev, telefon eller e-post om du önskar reklamera.
Beskriv orsaken till reklamation, ange dina kontaktuppgifter och inköpsdatum.

Vi hanterar din retur med högsta prioritet och återbetalar  så snabbt som möjligt efter att varan/varorna har kommit tillbaka till vårt lager och bekräftats vara i originalskick och måste kunna säljas som ny. Använda, monterade, smutsiga, skadade eller ej kompletta varor återtas ej. OBS! Detta gäller om du ångrar ditt köp.
Vid reklamation behöver produkten inte vara i originalskick.

Dina rättigheter vid dröjsmål

Du som konsument har rätt att häva köpet om förseningen har stor betydelse för dig, eller om du före köpet meddelade oss att leverans 
en viss dag var avgörande för köpet.

Transportskada

Om du handlat av oss som privatperson och ditt paket fått en transportskada vill vi att du behåller emballage och innehåll och fotograferar skadan och mailar oss den informationen på info@leifarvidsson.se. Vi kommer sedan kontakta dig för vidare hantering av ärendet.

Om du handlat av oss som företag ska du inte ta emot godset från transportören förrän ni har skapat ett ärende på plats med transportbolaget

Trygg e-handel

För din trygghets skull är vi medlemmar i Trygg e-handel. Mer info hittar du här.
Webbplatsen använder sig av 3D-Secure.

Kontaktuppgifter:

Vi garanterar att de adressuppgifter du lämnar till oss vid köp inte på något sätt kommer att spridas vidare, utan endast användas av oss i vår kontakt med dig som kund. Efter genomfört köp kan du komma att få mer information av oss i form av nyhetsbrev eller produktinformation. Du kan när som helst kontakta oss om du inte vill ha mer information. Genom att köpa från Leif Arvidsson AB accepterar du dessa avtalsvillkor (och de aktuella villkor som gäller vid tiden för din beställning) samt samtycker till vår e-post och integritetspolicy.

Adress och kontakt:

Leif Arvidsson AB
Målaregatan 5
565 33  MULLSJÖ
Telefon: 0392-36010
e-post: info(at)leifarvidsson.se
Organisationsnummer: 556189-6209